>Mons. Vincenzo Paglia: “És urgent un nou humanisme ‘planetari’”

Mons. Vincenzo Paglia: “És urgent un nou humanisme ‘planetari’”

El president de la Pontifícia Acadèmia per a la Vida participa en una taula rodona sobre els oceans

Text: Rosa M. Jané / Catalunya Cristiana
Foto: A. Codinach

Aquest dilluns, en el marc de la Regata Cultural de la Copa Amèrica, el president de la Pontifícia Acadèmia per a la Vida,  Mons. Vincenzo Paglia, ha participat en una taula rodona, al Museu Diocesà de Barcelona, sobre el tema Oceans: bellesa i destrucció. Reflexions a l’entorn de l’obra de Mandy Barker i el pensament del papa Francesc.

Convidat per la Delegació diocesana de Pastoral de Fe i Cultura de l’Arquebisbat de Barcelona, Mons. Paglia ha destacat que “és urgent dissenyar un nou humanisme que jo anomenaria ‘planetari’. És un humanisme que fa de la cura de les relacions entre els éssers humans i la creació el seu punt central. És un humanisme d’interdependència entre tots i tot”.

La delegada diocesana de Fe i Cultura, la Gna. Margarita Bofarull, ha esta l’encarregada de moderar la taula rodona on també han fet les seves aportacions l’investigador del Centre Superior d’Investigacions Científiques, Joan Grimalt, i l’artista fotogràfica Mandy Barker, que exposa les seves obres en la mostra Oceans. De Renoir als microplàstics, que es pot visitar al Museu Diocesà fins al 22 de setembre.

Margarita Bofarull ha explicat que aquesta taula rodona volia ser “una petita aportació d’amor a la humanitat, especialment als més pobres que són els que més pateixen les conseqüències del canvi climàtic, i un cant d’esperança perquè l’amor pot restablir les ferides”.

El primer a intervenir ha estat Mons. Paglia, el qual ha reflexionat sobre el canvi d’època que vivim i com les encícliques del papa Francesc, Laudato Si’ Fratelli tutti ens poden ajudar a treballar pel planeta i la humanitat: “La visió és clara i comuna: una casa (el planeta) per cuidar i una família (la família dels pobles) de la qual responsabilitzar-se.”

Un aspecte que ha destacat el president de la Pontifícia Acadèmia per a la Vida és que el planeta Terra s’ha de considerar en la seva totalitat: terra, mar i cel. I ha constatat que l’aigua és un bé que cada vegada més està en perill i és objecte de disputa.

Segons Mons. Paglia, cal ampliar la visió perquè “una part important del nostre planeta també és l’espai que ens envolta”. Ara, ha assegurat, vivim una nova era en l’exploració espacial.

En aquest sentit, ha considerat, la cooperació entre els estats ha de ser una “ferma frontera de la pau”. Per això, ha repetit, “és urgent una nova comprensió del planeta en la seva dimensió triple de Terra, Mar i Cel”.

Tothom i tot és acollit a la casa comuna que és el nostre planeta amb la seva terra, el seu mar i el seu cel”, ha insistit. “Ningú no és una illa.” Així, Mons. Paglia ha concretat que el repte és “transformar aquesta interdependència planetària en una opció política, econòmica, cultural i espiritual per construir una ‘civilització’ del planeta que signifiqui ‘convivència pacífica i global entre tots i tot’”.

Per a Mons. Paglia, “el planeta, amb la seva Terra, el seu Mar i el seu Cel, és a les nostres mans. Som responsables de fer realitat aquesta comunió global que portarà el planeta a esdevenir la pàtria comuna. (…) Se’ns demana valentia i creativitat per aconseguir aquesta fraternitat global de la qual res ni ningú quedi exclòs”.

Després de Mons. Vincenzo Paglia, Joan Grimalt ha fet una exposició científica sobre els plàstics i el mar, i ha fet una crida a deixar a les generacions futures un món més sostenible.

De la seva banda, Mandy Barker, la qual a través de la seva obra consciencia sobre el cicle global del plàstic, ha recordat que necessitem reduir, reciclar i reutilitzar.

Recupera la taula rodona celebrada aquest dilluns, 9 de setembre, a la Casa de l’Almoina, de Barcelona:

2024-09-16T10:48:11+00:00