En la seva intenció de pregària de gener, el Pontífex denuncia la “catàstrofe educativa” que afecta 250 milions de nens a causa de la guerra i la pobresa
En la seva intenció de pregària per al mes de gener, el papa Francesc ha ressaltat la greu situació educativa que enfronten els nens i joves migrants, desplaçats per conflictes bèl·lics, pobresa i altres crisis humanitàries. En un vídeo missatge difós per la Xarxa Mundial de Pregària, el Pontífex va qualificar de “catàstrofe educativa” la realitat d’uns 250 milions de nens que han quedat sense accés a l’escola a causa de les migracions forçades i els desplaçaments.
“Tots els nens i joves tenen dret a anar a l’escola, sense importar la seva situació migratòria”, afirma el Papa en el seu missatge, recordant que molts menors es veuen privats d’educació quan fugen dels seus països. La manca d’infraestructura adequada, materials educatius i professors formats en zones de conflicte o en camps de refugiats agreuja aquesta situació. A més, quan aquests nens migren a altres països, sovint el seu estatus migratori els impedeix accedir a l’educació formal i, amb això, a millors oportunitats per al seu futur.
L’educació com a clau per a un futur millor
Francesc ha estat ferm en reiterar el seu crit per garantir als migrants i refugiats l’accés a l’educació primària i secundària. En ocasions anteriors, el Pontífex ha demanat que, en arribar a la majoria d’edat, els migrants puguin continuar els seus estudis de manera contínua. “L’educació és una eina fonamental per integrar els nens i joves a la societat i donar-los l’oportunitat de construir un futur”, subratlla Francesc.
Al llarg del vídeo, el Papa també destaca el compromís de l’Església en primera línia per atendre aquesta problemàtica. La Xarxa Mundial de Pregària il·lustra el seu missatge amb imatges de diverses iniciatives, com les realitzades per la Fundació AVSI a Jordània i Líban, on s’han establert centres educatius per a nens refugiats, en la seva majoria sirians. A Uganda, les escoles salesianes a Palabek ofereixen educació a nens migrants del Sudan del Sud, mentre que a la frontera entre Mèxic i els Estats Units, l’Institut Mare Assunta de Tijuana dona suport a menors provinents de diversos països llatinoamericans.
A més, el Papa destaca la tasca del Servei Jesuïta als Refugiats (JRS), present a l’est de Txad, i la dedicació dels voluntaris de l’Associació Papa Joan XXIII, que acompanyen els menors que han arribat a Grècia i Itàlia a través de les rutes migratòries. En aquests centres, l’Església no només proporciona educació formal, sinó també acompanyament emocional i social, ajudant els nens a sanar i a integrar-se en les seves noves realitats.
La veu del Papa Francesc s’alça en defensa d’un dret bàsic per a tots els nens: l’educació, entesa no només com un mitjà per al coneixement, sinó també com una manera de donar-los esperança i un futur millor.