>Balanç del curs 2023-24 de la pastoral pels marginats

Balanç del curs 2023-24 de la pastoral pels marginats

La celebració de la Jornada Mundial pels Pobres, una trobada amb les entitats per plantejar els reptes de futur i un nou espai a ràdio Estel per donar a conèixer la tasca que fan les entitat, les principals accions del Secretariat diocesà de pastoral pels marginats d’aquest curs

Amb el nou espai a prop dels exclosos, dins el programa Sense distancia de Ràdio Estel, conduit per Ignasi Miranda, vam finalitzar les iniciatives promogudes des del Secretariat diocesà de pastoral pels marginats per aquest curs. Al mes de maig, vaig conversar amb Marta Bartra, del programa Visca els Ancians, de Sant Egidio, i amb Charo Sillero de Serveis Socials Sant Joan de Déu, sobre els reptes de futur de l’acció social de l’Església per la gent gran amb pocs recursos. Aquest espai és una iniciativa que ens permet fer breus tertúlies sobre l’acció social de les entitats de la diòcesi de Barcelona. Durant el curs també vam reflexionar sobre l’atenció a infants i joves en risc d’exclusió social, amb Mn. Josep Vidal, director de l’Organisme Benèfic i, Assistencial  (OBA); amb Teresa Trias Jover, directora de la fundació Fàtima i M. Carmen Olaya, directora de la fundació Gavina. El proper any seguirem donant veu a més entitats.

Vam començar el curs amb l’Eucaristia de la solemnitat de Tots Sants, que un any més es va celebrar al cementiri de Poble Nou, i que van seguir un centenar llarg de persones. El bisbe David Abadías, va tenir paraules d’esperança en la vida eterna, amb un record especial per aquells que van morir en solitud i en situació de marginació.

Però si hem de destacar una jornada que ens fa especial il·lusió, és sens dubte, la celebració diocesana de la Jornada Mundial pels pobres, el passat 19 de novembre, va ser una jornada festiva i fraternal a Sant Pau del Camp, que va acollir les persones més vulnerables. Mn. Joan Costa, delegat de pastoral social i caritativa de l’Arquebisbat de Barcelona, va presidir l’Eucaristia, que va tenir una gran participació, amb la presencia entre d’altres, de les germanetes i germanets de l’Anyell, que van dirigir els cants. En l’acció de gràcies hi va haver un record per tantes persones, que acullen els exclosos i els tracten com a germans. Cadascú té un nom, una història, tots es mereixen que els mirem als ulls, i els escoltem. Amb aquesta voluntat de compartir, es va preparar un dinar de germanor, amb una paella gegant, que es va quedar curta pel centenar llarg de persones que hi van participar.

Visualitzar la feina que fan les entitats, i establir una vinculació mes directa amb les parròquies, van ser algunes de les conclusions de la trobada, “reptes de futur en l’acció social de l’Església”, promoguda per Àngel Zambrana, director del Secretariat, que va tenir lloc a Sant Pau del Camp, i que va estar presidida pel bisbe Javier Vilanova, i en la què va parlar Mn. Joan Costa, i en la què van participar una vintena d’entitats de la diòcesi. Es va posar èmfasi en treballar amb equips més professionals i voluntaris amb formació, sense perdre la identitat cristiana, i promoure una taula d’entitats d’acció social de l’Església per oferir a la ciutadania l’acció conjunta que fan tantes entitats cristianes, i que massa vegades passa desapercebuda per la ciutadania i pels propis creients.

Durant el curs, també hem seguit acompanyant el bisbe Javier Vilanova a visitar diverses entitats de la diòcesi, com L’hora de Déu, que gràcies a la tasca d’un gran nombre de voluntaris, reparteix aliments. Així com l’entitat Ekumene Centre Social Domingo Solà, que ofereix classes i ajuda a la integració dels immigrants, majoritàriament pakistanesos, que arriben a Barcelona per treballar i poder ajudar les seves famílies.

Podeu recuperar tots els articles de l’Eines i les informacions d’aquest curs, a la pàgina web de la pastoral social del bisbat.

Només em queda desitjar-vos a tots i totes un estiu molt feliç i el proper curs espero seguir escrivint i participant en els projectes del Secretariat diocesà de pastoral pels Marginats.

Felices Vacances!

Glòria Carrizosa Servitje