>Primera festa del Sinulog, Sant Nen de Cebú, a Barcelona

Primera festa del Sinulog, Sant Nen de Cebú, a Barcelona

El bisbe auxiliar, Mons. Sergi Gordo presideix la missa de la primera festa del Sinulog amb fidels catòlics filipins de les parròquies de l’Arxiprestat Rambles-Poble-Sec

Fotografies: Ramon Ripoll

La primera jornada interacció entre cultures de Barcelona per la festa del Sinulog, Sant Nen de Cebú se celebra a la parròquia de Sant Agustí amb fidels catòlics filipins de les parròquies de l’Arxiprestat Rambles-Poble-Sec. El bisbe auxiliar, Mons. Sergi Gordo ha presidit la missa, però abans la plaça de sant Agustí ha viscut la festa amb balls típics de Filipines.

«Caminar junts en la diversitat»

La celebració organitzada pel Secretariat diocesà de pastoral amb migrants ha servit tal com ha dit el bisbe Sergi Gordo en la seva homilia «per caminar junts en la diversitat». Tal com ha expressat aquesta reunió és «una llavor, un inici molt bonic que s’està preparant amb molta il·lusió. És una proposta transversal, tan  difícil d’assolir quan ens centrem massa en els nostres egos», per això ha citat al papa Francesc en la seva carta encíclica Fratelli tutti quan diu que «hem de construir aquest nou nosaltres. Tots som germans i germanes. És més el que ens uneix que no el que ens separa».

La lectura de l’Evangeli es va fer en diferents idiomes per tenir presents totes les cultures aplegades i es va mostrar la figura del nen Jesús de 30 cm en fusta policromada que va donar lloc a la festivitat que Barcelona celebra per primer any.

L’origen de la festa del Sinulog

Mons. Sergi Gordo n’ha explicat la història. «El nen Jesús en fusta policromada va ser regal que Magallanes va fer a l’esposa del rajà a les illes de Cebú el dia que es van batejar, l’any 1521. Els espanyols van abandonar Filipines, però 44 anys després una expedició a càrrec de Legazpi va arribar a l’illa. Van entrar en combat amb els natius. Mentre lluitaven, els espanyols van trobar una caixa de pi, que els natius havien guardat i que protegien amb gran fervor. Amb això, Legazpi va crear la confraternitat del Sant nen de Cebú i es va constituir la festa de la trobada de la imatge. Llavors, es va començar la construcció d’una basílica de bambú i palma del que seria la primera església de Filipines elevada pel papa Pau VI. Avui celebrem aquesta festa que és un eco del Nadal».

Finalment, el bisbe Sergi Gordo va parlar del nen Jesús, però no com algú poderós sinó com aquell nen singular exiliat que va néixer en un estable, no en cap palau, que ha viscut la fugida a Egipte, ha viscut el que és ser migrant. «Jesús va passar pel món fent el bé, però per un camí de despulla. Sempre tenim el jo, però hem de conjugar el nosaltres. Som membres d’un poble i el Senyor ens salva sempre en comunitat».

2023-01-16T14:58:38+00:00