>Menjar en família, un ingredient contra l’exclusió social

Menjar en família, un ingredient contra l’exclusió social

26/05/2017

Càritas Diocesana de Barcelona participa en la presentació de l’informe “Fam oculta a Catalunya, un obstacle en la igualtat d’oportunitats” elaborat per ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social)

“La fam oculta la pateixen 2.000 milions de persones al món”, amb aquesta cruenta dada va iniciar-se la presentació de l’informe “Fam oculta a Catalunya, un obstacle en la igualtat d’oportunitats” elaborat per ECAS. L’informe posa sobre la taula els riscos que comporta una mala alimentació des del punt de vista de la salut i el desenvolupament físic i mental, especialment en els infants.

Mercè Darnell, Adjunta a l’Acció Social de Càritas Diocesana de Barcelona, va destacar que, si bé la dieta mediterrània és una bona opció per garantir l’alimentació, “la gent que viu al dia no té temps per pensar en la seva dieta”. Darnell va fer valdre la tasca de les entitats socials com Càritas Diocesana de Barcelona a l’hora de garantir necessitats bàsiques com l’alimentació. “Si garantim una estabilitat a les famílies, aquestes tindran més temps per planificar la seva compra i valorar el que consumeixen”, va indicar.

Realitzar la compra en família o compartir els àpats amb tots els membres de la llar reforça els llaços relacionals i evita que les situacions d’exclusió social s’agreugin. Tot i això, Darnell afirmà que no només cal posar deures a les llars, sinó que les escoles també han de promoure l’educació per mitjà de l’alimentació. “Les dades indiquen que si els alumnes se serveixen els aliments a l’escola, mesuren millor les quantitats ingerides i aprenen a col·laborar amb la resta de companys que seuen a taula”, remarcà Darnell.

En aquesta línia, el doctor en medicina i nutrició Lluís Serra Majem, advertí que les persones afectades per malnutrició a Catalunya probablement han passat del 4% al 8% com a conseqüència de la crisi econòmica.

Enfront dels reptes alimentaris, Teresa Crespo, presidenta d’ECAS, va afirmar que la pobresa és un fenomen multifactorial, ja que no menjar carn o peix també empobreix. Crespo va proposar la incorporació de nutricionistes als Centres d’Atenció Primària per fer un seguiment dels casos més sospitosos de malnutrició. Alhora, va incidir en la idea de promoure la dieta mediterrània i adquirir productes de proximitat amb la finalitat d’afavorir una economia local i de qualitat.

2017-05-30T10:18:11+00:00