>Gairebé 13.000 persones a Barcelona es troben a les portes del sensellarisme

Gairebé 13.000 persones a Barcelona es troben a les portes del sensellarisme

La crisi encara no ha acabat: ho ha evidenciat, aquest dimecres al matí, la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar (XAPSLL) amb els números que ha presentat de la diagnosi del sensellarisme a Barcelona. Més de 3.000 persones dormen cada nit al carrer, en assentaments i en recursos residencials de la XAPSLL a la ciutat comtal, un 53% més que l’any 2008. De les 941 persones que pernocten al carrer, el 75% porta més d’un any a la via pública, fet que comporta un deteriorament de salut i psicològic en la persona.

Quan es parla de sensellarisme no només es fa referència a persones sense sostre sinó també a persones sense llar i persones que viuen en un habitatge insegur i/o precari. Gairebé 13.000 persones estan en aquesta situació d’exclusió residencial a Barcelona. Davant d’aquestes dades, emmarcades en la presentació de la campanya “Podries ser tu”, la XAPSLL –xarxa en què hi participa Càritas Diocesana de Barcelona- està apostant per equipaments petits i pel tracte personalitzat, de manera que s’augmenti la qualitat de vida dels sensellar. En aquest sentit, s’està intentant augmentar el número de places ofertes en pisos –ja que permeten l’autonomia i un pla de treball personal- en detriment dels albergs –on només es va a dormir i no es pot personalitzar ni apropiar l’espai.

Un repte de tots

La Generalitat de Catalunya, juntament amb l’Ajuntament de Barcelona, les diputacions i les entitats del Tercer Sector –on s’hi inclou Càritas Diocesana de Barcelona- estan impulsant una estratègia per prevenir i acabar amb el sensellarisme: el Pla de lluita contra el sensellarisme de Barcelona.

Però no és només feina dels polítics o entitats socials. També els mitjans de comunicació tenen un paper important en la desestigmatització del col·lectiu. És per això que la XAPSLL ha publicat una Guia d’estil sobre sensellarisme amb què es pretén que els mitjans de comunicació acabin amb els prejudicis del col·lectiu i posin l’accent en la normalització de la seva imatge. Qüestions com la diferència entre sense sostre o sense llar, el tractament d’imatge i els diferents models d’intervenció es poden trobar en aquesta guia d’estil, que els periodistes podran posar en pràctica en la flashmob d’aquest dijous a favor de les persones sense llar (12h, Plaça Sant Jaume).

Per augmentar la visibilitat dels sensellar, la XAPSLL ha creat una pàgina web pròpia on es poden descarregar els materials de la campanya “Podries ser tu” i tots els documents de treball que va creant la xarxa.

2016-11-25T12:39:06+00:00