>Finalitza un curs pler de propostes des del Secretariat de Marginació

Finalitza un curs pler de propostes des del Secretariat de Marginació

Les visites amb el bisbe Vilanova a diverses entitats, la presentació del Directori d’entitats d’acció social, i una proposta de treball pels catequistes, alguns dels eixos d’aquest any

Sant Pau del Camp-24 de juliol de 2023

La presentació del Directori d’entitats d’acció social de la diòcesi de Barcelona, una guia amb informació útil pels possibles usuaris d’aquests serveis, ha estat el principal acte d’aquest curs, a la parròquia de Sant Pau del Camp, el passat mes de gener, organitzat pel Secretariat de Pastoral pels Marginats, resultat de mesos de recopilació de dades amb unes 45 entitats. Aquesta informació es va ampliant i se n’afegeixen de noves i es pot consultar actualitzada a la pàgina web del bisbat. Tanmateix s’està fent la traducció al castellà. Aquí teniu l’enllaç

Mons. Javier Vilanova, bisbe auxiliar de Barcelona, va presentar amb goig, “el treball que podem fer com Església a favor de les persones que viuen en situació de vulnerabilitat”., en un acte que va tenir lloc a Sant Pau del Camp, i va comptar amb el responsable de la Pastoral Social de la diòcesi, Mn. Joan Costa i el director del Secretariat diocesà pels marginats, Mn. Àngel Zambrana.

Però aquest no ha estat l’únic acte organitzat des del Secretariat. M’agradaria destacar l’Eucaristia per Tots Sants al cementiri de Poble Nou amb un record especial per les persones que havien mort en solitud, ateses per les entitats socials. Una Eucaristia presidida pel bisbe Vilanova, molt emotiva pels testimonis llegits de persones que havien mort, lluny dels seus països i en moltes ocasions al carrer. Al final es van repartir clavells a les 200 persones que van participar en la missa per dipositar en el nínxol dels éssers estimats o en un que no tingués cap flor.

I el mes de novembre va continuar amb  la VI Jornada Mundial dels Pobres, convocada pel papa Francesc. Un centenar de persones van fer una marxa des de la parròquia de Santa Anna fins a la de Sant Agustí. Una concentració amb el lema ”Obrim camins d’esperança”. Santa Lluïsa de Marillach, Serveis Socials Sant Joan de Déu ,El Lloc de la Dona i Càritas, van ser les entitats que van oferir el seu testimoniatge. El bisbe Javier Vilanova va destacar “la riquesa dels pobres, els quals ens ensenyen una nova visió del món”.

També seguint la invitació del papa Francesc, el 9 de febrer ens vam unir en una vetlla de pregària a sant Pau del Camp per recordar les víctimes del tràfic d’éssers humans amb finalitat d’explotació.

Tanmateix des del Secretariat hem acompanyat el bisbe Javier Vilanova en diverses visites a entitats socials de la nostra diòcesi com la Plataforma d’Educació Social (PES) de Salesians La Mina, on va poder conèixer la diversitat de projectes d’aquesta entitat pionera en l’educació d’infants i joves. Una altra visita molt bonica va ser a la comunitat terapèutica de Can Castells, que pertany a l’obra d’Integració Social Obinso, al peu de la muntanya de Montserrat. El vincle, el treball comunitari i les teràpies personals i grupals són els principals eixos d’aquest centre que ajuda persones amb problemes de drogodependències.

A l’entitat “T’acompanyem”, que dona el suport moral, i la formació i les eines per trobar feina, vam escoltar els testimonis colpidors d’immigrants en la recerca d’un futur digne. I la darrera visita d’aquest curs ha estat a la Fundació Nen Déu, que fa 131 anys que ajuda les persones amb discapacitat psíquica a la diòcesi de Barcelona.

Aqust any en la Jornada de Formació per a Catequistes, que ha tingut lloc el 8 de juliol a Barcelona, hi ha hagut una col.laboració amb la delegació de pastoral Social de la diòcesi de Barcelona. El seu delegat, Mn. Joan Costa, va parlar de la importància que els iniciats en la nostra fe puguin viure en coherència amb els valors de l’Evangeli. En aquest sentit, San Josep de la Muntanya, Santa Lluísa de Marillach i la fundació Adsis van aportar el seu testimoni envers els marginats de la societat, i es va fer la proposta d’una fitxa amb aquests valors evangèlics que pugui servir als catequistes en la seva tasca.

La propera tardor volem organitzar una Jornada per debatre els reptes de futur de l’acció social de l’Església. En aquest sentit, vam fer una sessió preparatòria en què vam començar a reflexionar sobre els punts forts i febles de l’acció social de l’Església, o les diferències entre aquesta acció i la que pot fer l’administració o altres entitats que no es consideren cristianes. Van sorgir reflexions molt interessants que esperem aprofundir i comptar en la participació del màxim nombre d’entitats per enriquir-nos mútuament. Ja us mantindrem informats.

Molt bon estiu!

Glòria Carrizosa Servitje