>El treball pastoral amb els pobres és l’objectiu del proper any litúrgic

El treball pastoral amb els pobres és l’objectiu del proper any litúrgic

Fotografies: Ramon Ripoll

El treball amb els pobres és l’objectiu pastoral de l’Església Arxidiocesana de Barcelona pel proper any litúrgic. Així ho ha anunciat el cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona, al Recés d’Advent, que ha tingut lloc aquest dissabte amb totes les mesures de seguretat sanitària vigents. Per aquesta raó s’ha retransmès en directe pel canal de Youtube de l’arquebisbat. El cardenal, acompanyat pels bisbes auxiliars de l’arxidiòcesi, ha fet èmfasi en la necessitat d’entomar aquest camí pastoral degut a les conseqüències i necessitats derivades de la crisi per la Covid-19.

La importància de la missió evangelitzadora i assistencial de l’Església

El cardenal Omella ha recordat la vigència de l’advertiment «no estimeu només de paraula o amb la llengua, sinó amb obres i de veritat (1 Joan 3,18)» en uns moments on «l’Església serà aquell hospital de campanya que proposa el Papa si desenvolupa la solidaritat de les diferents formes de pobresa i de sofriment existents, i si és acollidora de tothom».

En aquest sentit l’arquebisbe de Barcelona ha incidit en la importància del treball i la missió evangelitzadora i assistencial que l’Església realitza, en aquests moments difícils. «Tots hem de posar temps i recursos per anunciar l’Evangeli i ajudar les persones, especialment ara que n’hi ha moltes d’afectades per la duresa de la crisi econòmica provocada per la pandèmia». Per tot plegat ha reiterat la crida a ajudar econòmicament a l’Església i, d’aquesta manera, poder combatre la pobresa ja que «tots som una gran família, on ens ajudem els uns als altres». Així mateix el cardenal Omella ha demanat que «ens deixem transformar per Déu per veure’l a través dels pobres, a través de la paraula i present en l’Eucaristia. Déu que passa per la nostra vida i ens transforma. Hem de posar-nos al seu davant i fer de la nostra casa l’Església i del nostre cor un lloc de pregaria, posem-nos davant Déu i escoltem».

«Com ens interpel·len els pobres?»

El delegat episcopal de Càritas Diocesana de Barcelona, Mn. Josep Matías ha posat en context l’eix dels pobres parlant sobre «Com ens interpel·len els pobres?». «Poc es podia imaginar que l’inici d’aquest eix ens trobaríem enmig d’una pandèmia que ha generat una crisi que augmenta la situació de dolor, de pobresa i de marginació en tantes persones com el que estem vivint» ha començat dient Mn. Matías.

Pel delegat episcopal de Càritas cal posar de manifest que «tots som membres d’una sola família, la família humana». No obstant, la nostra realitat és ben diferent. «Hi ha persones que passen fam, no tenen un habitatge digne, ni tenen un treball que els permeti viure en condicions, que han de migrar de la misèria i la violència; una realitat on hi ha dones maltractades i també tenim situacions d’individualisme, de solitud no desitjada, de culte a la mediocritat, de desig de gaudir de manera immediata sense perspectives de futur, en el fons son pobreses que contemplem arreu de casa nostra» ha assegurat.

Els pobres han de ser protagonistes

Per altra banda, ha recalcat que «tenir accés a un treball digne, a un habitatge adequat, a poder realitzar-nos integrament com a persones, no pot ser una opció o una oportunitat que s’ofereix i que cal agrair, és un dret fonamental de totes les persones i per nosaltres una obligació».

Mn. Josep Matías ha recalcat que «el crit silenciós de tants pobres ha de trobar el poble de Déu en primera línia sempre i arreu per donar-los veu, defensar-los i solidaritzar-nos amb ells davant tanta hipocresia i tantes promeses incomplertes i convidar-los a participar en la vida de la comunitat, per tant han de ser protagonistes en les nostres comunitats».

2020-11-23T11:18:28+00:00