>El bisbe Vilanova visita l’Hospital de campanya, un gran servei de fraternitat

El bisbe Vilanova visita l’Hospital de campanya, un gran servei de fraternitat

Santa Anna enganxa

L’hospital de campanya integrat a la parròquia de Santa Anna de la diòcesi, acull, acompanya, protegeix, promou, escolta, conversa, amb les 150 persones que reben cada dia perquè se sentin com a casa. Fan seves les paraules del papa Francesc, “l’església ha de ser com un hospital de campanya pels ferits”. Atendre els més desvalguts dins d’una església pren una major significació, segons el seu rector, Mn. Peio Sánchez, “no tenim una porta per anar a missa i una altra per acollir, és la mateixa. No ens considerem un menjador social, sino una taula de fraternitat. Posem tota la bellesa d’aquest entorn al servei dels nostres germans”. I és que les persones en situació de vulnerabilitat dinen gaudint de la bellesa del claustre i són ateses per metges, psicòlegs o serveis socials en les capelles de l’església, envoltades de esplèndides imatges que cobren tot el seu significat.

El bisbe Javier Vilanova, seguint el seu recorregut per les entitats socials de l’arxidiòcesi de Barcelona, va afirmar que “Santa Anna enganxa”, un projecte que compta amb uns 250 voluntaris; i es va mostrar encantat d’escoltar les explicacions de Mn. Peio, Mn. Xavier Morlans, vicari de la parroquia i de la religiosa Vicky Molins, “no volem fer proselitisme sino profetisme”. Segons les seves experiències des de fa tants anys, les persones que acullen valoren pertànyer a un lloc i després de ser ajudats, molts també volen ajudar i es produeix un cercle de gratuïtat.

El servei amb què van començar és un esmorzar calent, tan agraït per la gent que viu al carrer. Després arriba el dinar, tots els àpats es fan al claustre complint tots els requisits sanitaris. Han tingut la sort de no tenir cap cas de covid. Els voluntaris aprofiten aquest moment per xerrar amb ells i establir uns vincles afectius. Es poden connectar a la xarxa de wifi i endur-se un tupper amb el sopar.

Disposen de serveis sanitaris, dos vegades a la setmana, que agraeixen molt; orientació psicològica, necessiten contenció emocional per tantes situacions d’abusos que pateixen. I també orientació de serveis socials, allà mateix es poden empadronar. “Estarem en situació d’emergència permanent com a mínim dos anys”, afirma Mn. Peio, qui reconeix que aviat veurem gent dormint amb tendes de campanya, com ja passa a altres ciutats europees.

Mons. Javier anava saludant tants voluntaris i agraint-los tot el que fan. Quan va arribar al rober, va exclamar “quin goig que fa tota la roba planxada i neta”. Els usuaris es poden dutxar dos cops a la setmana i canviar-se.

Famílies que ajuden famílies

I un projecte porta un altre, i de l’apropament als més desvalguts a l’hospital de campanya, va néixer famílies acompanyant famílies, una iniciativa que van començar 10 persones el desembre del 2018 i ara ja en formen part 140. Es van apropar als usuaris de la parroquia, compartint la taula del dinar. I va sorgir la necessitat de fer alguna cosa més seguint les recomanacions del sant Pare de reconèixer el rostre de Crist en el pobre. Van acollir algunes persones sense recursos a casa seva quan va esclatar la pandemia i llavors l’acció es va accelerar: trucades d’acompanyament, bosses de menjar, han repartit més de 15 tones d’aliments els darrers mesos. “Però el més bonic de tot és el vincle que s’estableix entre nosaltres, son com un membre més de la família, els acompanyem al metge, compartim els seus neguits, molts ens pregunten qüestions de fe i s’apropen a Crist,”, explicava Anna Garriga, impulsora del projecte, al bisbe Vilanova, qui els va encoratjar a seguir sent aquesta Església viva, que s’implica i està al costat dels germans.

Glòria Carrizosa Servitje

Secretariat de marginació