>Diàlegs per a una Església sinodal amb el bisbe Vilanova

Diàlegs per a una Església sinodal amb el bisbe Vilanova

Mons. Javier Vilanova participa en una trobada virtual amb diverses entitats socials per preparar el Sínode dels bisbes promoguda pel Secretariat de Pastoral amb Marginats

La preparació pel Sínode dels bisbes del 2023, és «un temps de gràcia, és un moment que s’està vivint amb entusiasme en tots els grups d’Església, és una mirada cap al futur, és una oportunitat per evangelitzar que ens demana esperança, coratge, valentia, creativitat, deixar-nos sorprendre per l’Esperit». Amb aquestes paraules, el bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova va donar la benvinguda a les entitats participants en la trobada on-line per compartir experiències i reflexionar sobre aquest procés sinodal que involucra tot el poble de Déu. Justícia i Pau, Braval, Sant Joan de Déu, Ekumene, Sant Egidi, el Secretariat Pastoral amb els Migrants, el Secretariat de Pastoral Penitenciària, Dit i Fet, i el projecte SICAR cat; van ser les entitats que van participar en aquesta trobada, promoguda pel Secretariat de Pastoral pels Marginats.

Diàleg entre entitats

Si poguessis parlar amb el papa Francesc, quina experiència de caminar junts com a entitat compartiries amb ell i quins aspectes t’agradaria debatre per avançar com a Església? A partir d’aquesta doble pregunta, es va establir un diàleg de comunió i participació molt enriquidor. Tots van agrair el coratge del papa Francesc a aquesta invitació per avançar junts com a Església, un Papa que és valent en les seves afirmacions i accions, i que té una especial predilecció perquè l’Església estigui sempre al costat dels pobres i vulnerables.

La germana Adoratriu, Encarna Jordan, directora del projecte SICAR.cat, que acull les víctimes de tràfic d’éssers humans amb finalitat d’explotació sexual, va demanar aquest esforç per apropar l’Evangeli i estar més al costat de les persones maltractades i ajudar-les en el seu procés de recuperació de la dignitat. En aquest sentit, el desig de Joan Cabot, director del Secretariat Pastoral amb els migrants, «és que les persones que venen se sentin acollides i no estrangeres». Un 40% dels que van a l’església són d’altres indrets, en aquest sentit va destacar la participació creixent en la liturgia de la comunitat ucraïnesa pel gran nombre de refugiats que estan arribant, i com se senten acompanyats per fidels d’altres nacionalitats.

Josep Masabeu de Braval va explicar que han treballat molt el tema de la immigració, durant 15 anys, han participat experts en tots els àmbits, per fer un material útil. «S’aprèn tant dels altres”, diu, a partir dels programes en què treballen en 30 països, amb persones de religions diverses. Vicenta Gallego d’Ekumene, també va destacar l’experiència de comunió en el barri del Raval, amb gent de diversos pobles i cultures, «com viure tots junts la fi del Ramadà, s’aprèn molt els uns dels altres». Jaume Gual de Dit i Fet, avancen junts en petits detalls quotidians com compartir excedents alimentaris amb altres entitats i obrir el seu menjador als qui ho necessiten.

Salvador Maneu de Sant Joan de Déu, va remarcar en aquest caminar junts del projecte sinodal, la inauguració d’un nou centre de dia i apartaments per 25 persones sense llar a Barcelona. I com aspectes per millorar, que puguem «teixir més xarxes de solidaritat entre nosaltres, estiguem oberts al diàleg amb altres institucions i amb persones que no tenen experiència de fe». Posem els pobres en el centre, que la fe esdevingui cultura, oberts amb coratge a les noves realitats, tenint cura de la gent gran, una església propera amb els joves, en el procés de dol», aquest és l’impuls que vol per a l’Església, Josep Agulló, de Sant’Egidio Barcelona.

Miquel Torres es va definir com a gitano, representant de Justícia i Pau i va demanar que les persones que han estat ajudades com és el seu cas, siguin les que formin part de les entitats per poder aportar la seva experiència. Va demanar una església més intercultural, en que la dona sigui més valorada.

«Com a Església diocesana hem de donar exemple, m’agradaria que  les diverses entitats i delegacions socials treballéssim d’una forma més propera, ser testimonis de comunió», va ser la petició de Mn. Josep Carod, director de pastoral penitenciaria. En aquest sentit, es va emplaçar els assistents a una trobada presencial, que es farà al mes de maig, amb el bisbe Javier Vilanova, per seguir avançant en aquest camí de coneixement i col·laboració entre les entitats socials.

Glòria Carrizosa Servitje
Secretariat de pastoral pels marginats

2022-04-06T14:12:59+00:00