>Càritas Barcelona ha destinat més de dos milions d’euros en aliments i habitatge des de l’inici de la pandèmia

7 de cada 10 persones ateses per Càritas viu situacions molt fràgils davant el mercat laboral i un 63% de les llars es troben en situació de pobresa severa

«La crisi de la COVID-19 no ha fet més que agreujar els dèficits i les mancances que ja observàvem durant el 2019». Salvador Busquets, director de Càritas Diocesana de Barcelona ha començat la tradicional roda de premsa de Nadal de Càritas Barcelona, juntament amb el cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona. Busquets ha indicat que ja es venia d’una desigualtat creixent, i que en els darrers anys les famílies ateses per Càritas Barcelona no han deixat d’augmentar.

«Càritas Barcelona arriba al mes de desembre amb 19.380 persones ateses pels serveis de primera resposta a la COVID- 19, el doble que el mateix període de l’any anterior», ha indicat el director de l’entitat admetent que la pandèmia ha posat a prova les entitats socials. Així mateix, Busquets ha explicat que Càritas s’ha vist en la necessitat de triplicar les ajudes econòmiques d’alimentació entre l’abril i el desembre respecte al mateix període de l’any passat, destinant més d’un milió d’euros, i duplicant les ajudes d’habitatge, amb un import d’1,8 milions d’euros. Busquets ha explicat que Càritas ha acompanyat a gairebé 200 persones en la tramitació de l’Ingrés Mínim Vital, però que fins avui, i després de gairebé mig any, cap d’elles ha obtingut resposta per part de l’administració.

«Només sortirem d’aquesta situació si treballem tots junts»

Per altra banda, el cardenal Omella ha demanat «treballar per un 2021 lluminós, que pugui ser un far d’esperança per totes aquelles persones que durant el 2020 s’han abocat a la desesperança i la foscor». Ha assegurat que cal tenir en compte que darrera d’aquests números que avui es presenten hi ha una persona concreta que pateix. «Malgrat les dificultats sempre hi ha esperança. Aquesta esperança som nosaltres quan decidim ser solidaris. Sense cap dubte, totes les Càritas diocesanes aporten aquesta solidaritat a molta gent». Així mateix, Omella ha defensat que cal l’esforç de tothom i que «només sortirem d’aquesta situació si treballem tots junts» i ha exclamat que «m’enorgulleix pertànyer a aquesta Església que treballa pels més pobres».

Bon Nadal, però per a tothom

Miriam Feu ha sigut l’encarregada de presentar les principals conclusions de l’informe Impacte de la COVID-19 en les llars ateses per Càritas (2a onada 2020), que s’ha elaborat a partir d’enquestes a 534 llars ateses per Càritas Barcelona realitzades durant el mes d’octubre, i sobre les mateixes llars a les quals s’havia preguntat per la seva situació durant el mes de maig.

Les conclusions que s’han extret d’aquest informe han estat que «7 de cada 10 persones ateses per Càritas viu situacions molt fràgils davant el mercat laboral. Són persones sense feina o amb feines molt precàries dins l’economia informal», ha apuntat Feu. Així mateix, ha advertit que emergeixen noves formes de precarietat laboral, atès que un 64% de les persones assumeixen majors riscos d’exposició davant la malaltia i un 69% tindrien moltes dificultats per passar una quarantena, ja que serien acomiadades o perdrien els ingressos. «Les persones que treballen sense contracte no només no poden protegir-se de la COVID-19, sinó que s’han d’exposar diàriament per tal de mantenir la seva feina», ha assegurat la cap d’anàlisi social.

Miriam Feu ha destacat que 7.600 persones ateses per Càritas Diocesana Barcelona viuen en llars sense ingressos (1 de cada 5), i que el 63% de les llars ateses es troben en situació de pobresa severa, més de 15 punts per sobre de la situació anterior a la Covid-19. D’altra banda, ha advertit que la bretxa digital s’ha convertit en un factor d’exclusió social. «El 43,1% de les llars ateses per Càritas no tenen connexió a internet, dispositiu electrònic o habilitats per utilitzar-los». Una desigualtat que ha provocat que el 13% dels fills i filles d’aquestes famílies no hagin passat de curs, l’hagin abandonat o hagin abandonat el sistema educatiu. Malgrat la situació, un 93% de les famílies veuen amb esperança el futur.

Un Nadal amb més senzillesa i més lluny dels qui estimem

El president de Càritas Diocesana de Barcelona, el cardenal Omella, ha estat l’encarregat de cloure la roda de premsa assegurant que «com a Església, estarem al costat de les persones més febles i per fer-ho, és imprescindible comptar amb el suport de totes les persones que ens han acompanyat durant el 2020». Finalment, Omella ha volgut fer una reflexió sobre Nadal, destacant que aquestes seran unes festes que viurem amb més senzillesa i més lluny dels qui estimem. Tot i això, l’arquebisbe de Barcelona ha demanat que la ciutadania s’apropi a la humilitat i condicions amb les que va néixer Jesús. «El primer Nadal de la Sagrada Família pot ser molt semblant al que viurem aquest any. A Betlem no tenien habitatge i no es van sentir acollits, com moltes persones que, avui en dia, viuen a la nostra ciutat. Per entendre bé Nadal i no quedar-nos només amb la festa i els regals, hem de veure el missatge que ens duu aquesta època, un missatge de compromís i de solidaritat». Amb aquesta darrera reflexió, el cardenal Omella ha desitjat que «aquest sigui un Bon Nadal, però per tothom».

2020-12-17T08:10:34+00:00